Dynamo Upgrade

Dynamo Upgrade


Na de upgrade van de accu is nu de dynamo aan de beurt. Met alleen een accu met meer capaciteit red ik het niet, de accu moet ten slotte ook weer goed bij geladen worden.

 Een dynamo geeft alleen maar wisselstroom af, dit wordt omgezet naar gelijkstroom door de gelijkrichter en door de spanningsregelaar afgeregeld op 12 tot 15 volt.

AC = Alternating current = Wisselstroom WikiPedia
DC = Direct current = Gelijk stroom WikiPedia
Gelijkrichter WikiPedia
Spanningsregelaar WikiPedia

De originele laad installatie bestaat uit een dynamo met 8 spoelen (114 watt bij 5000 rpm) en een 1 fase gelijkrichter. Dit gaat vervangen worden voor een dynamo met 12 spoelen (150 watt bij 5000 rpm) en een 3 fase gelijkrichter van een Kymco New Sento 50i. Voor de installatie van de dynamo zijn geen aanpassingen nodig.


De originele bedrading is gemaakt voor een 1 fase dynamo en gelijkrichter. De witte draad geeft het volle vermogen aan de gelijkrichter. De gele draad gebruikt niet de gehele spoel en geeft genoeg vermogen om de verlichting op te laten branden zonder dat de lampen doorbranden. De verlichting van een New Dink, behalve het remlicht, werken op wisselstroom rechtstreeks van de dynamo.

De nieuwe dynamo heeft 3 aansluitingen, 3 geel - de 3 fases.
De gelijkrichter/spanningsregelaar heeft 5 aansluitingen, 3 geel - 3 fases, 1 groen - massa en 1 rood - + naar de zekering bij de accu.

Dit betekend dus 3 draden trekken vanaf de dynamo naar de gelijkrichter/spanningsregelaar en de rode en groene draad vanaf de gelijkrichter/spanningsregelaar op de originele kabelboom aansluiten.

De verlichting

Bij de originele dynamo werk de verlichting rechtstreeks vanaf de spoel van de dynamo, dit is niet meer mogelijk met de 12 spoels dynamo omdat de spoelen enkel vol vermogen leveren wat teveel is voor de verlichting.
De verlichting zit nu rechtstreeks op de accu aangesloten. De verlichting is nu via een relais op het contactslot aangesloten. Het relais wordt pas bekrachtigd als het contact aan staat.